Bez wychodzenia z domu można zrobić zakupy, zapłacić rachunki, prowadzić zdalne lekcje. Jak zostać e-pacjentem? W wygodny sposób można korzystać z teleporad medycznych, a także uzyskać dostęp do Internetowego Konta Pacjenta – informuje Ministerstwo Zdrowia.

Jak zostać e-pacjentem? wystarczy mieć ważny profil zaufany lub korzystać z bankowości elektronicznej. Już ponad 2 mln osób korzysta z Internetowego Konta Pacjenta, bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia dostępnej w serwisie pacjent.gov.pl (otworzy się w nowej karcie).

Aktywne konto pozwala załatwić wiele spraw związanych z naszym zdrowiem bez wychodzenia z domu. Jest to szczególnie ważne w czasie epidemii. Bez konieczności wizyty w przychodni, po odbyciu teleporady medycznej możemy np. otrzymać e-receptę SMS-em lub e-mailem.

Korzystanie ze zdalnych konsultacji medycznych oraz otrzymanie e-recepty SMS-em lub e-mailem bez wychodzenia z domu jest dziś możliwe dzięki regulacjom wspierającym cyfryzację ochrony zdrowia. Rozwiązania, które eliminują konieczność bezpośrednich kontaktów są realnym wsparciem w trudnej walce z epidemią koronawirusa. Puste poczekalnie w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej, w których na co dzień można było spotkać wielu pacjentów z infekcjami, pokazują, że społeczeństwo bardzo świadomie i odpowiedzialnie zareagowało na nasze apele, wybierając konsultacje telefoniczne i e-receptę. W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie Polaków nadal zalecamy, aby pozostać w domu i np. wykorzystać ten czas, aby aktywować swoje Internetowe Konto Pacjenta – mówi Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.

Personel medyczny oraz pacjenci coraz chętniej korzystają z telemedycyny i rozwiązań e-zdrowia. Do 29 marca br. lekarze wystawili blisko 175 mln e-recept dla blisko 21 mln pacjentów.

Profil zaufany i Internetowe Konto Pacjenta

Oprócz możliwości otrzymania zdalnie e-recepty, na Internetowym Koncie Pacjenta możemy też sprawdzić czy wykupiliśmy wszystkie leki. Także zobaczyć, jakie dawkowanie przepisał nam lekarz. Możemy nadać uprawnienia do naszego konta osobie bliskiej. Będzie ona otrzymywać SMS-em kod, umożliwiający realizację e-recepty. Ponadto mamy dostęp do wszystkich ulotek leków zarejestrowanych w Polsce. Dzięki temu w każdej chwili możemy przeczytać, na co należy zwrócić uwagę podczas przyjmowania leku lub jakie są działania niepożądane – informuje Ministerstwo Zdrowia.

Pierwsze logowanie na Internetowe Konto Pacjenta może odbyć się całkowicie online. Wystarczy posiadać urządzenie z dostępem do internetu oraz wybrać jedną z bezpłatnych opcji logowania: profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód). Trzecia opcja to możliwość zalogowania się bezpośrednio przez bank PKO BP, gdy posiadamy konto internetowe iPKO lub Inteligo.

Jeśli nie mamy ważnego profilu zaufanego, możemy skorzystać z bankowości elektronicznej. Wystarczy zalogować się na swoje konto bankowe i za pośrednictwem banku założyć profil zaufany. Obecnie już 8 banków daje taką możliwość (szczegóły dostępne na stronie pz.gov.pl). Wtedy cały proces potwierdzania tożsamości zajmuje kilka minut, gdyż to bank, na odległość potwierdzi naszą tożsamość. Mając profil zaufany będziemy mogli korzystać ze wszystkich serwisów administracji publicznej, w tym z Internetowego Konta Pacjenta. W czasie epidemii należy natomiast zrezygnować z zakładania profilu zaufanego osobiście w urzędzie. Wiąże się to z bowiem koniecznością wyjścia z domu i możliwością narażenia się na zakażenie koronawirusem – zaleca resort zdrowia.

Osoba, który ma ważny profil zaufany, aby otrzymać e-receptę zdalnie, powinna zalogować się na swoje Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl. W zakładce Moje konto/Edytuj swoje dane należy wpisać numer telefonu komórkowego lub adres e-mail. Dzięki temu otrzyma się e-receptę SMS-em lub e-mailem.

Kod e-recepty przez telefon

Są jednak sytuacje, gdy pacjent nie ma aktywowanego Internetowego Konta Pacjenta.
W przypadku udzielania świadczenia medycznego na odległość, braku dostępu do systemu informatycznego czy w sytuacji wyjątkowej, jaką jest stan epidemii, informacje o e-recepcie można otrzymać przez telefon lub w innej uzgodnionej formie. Lekarz podaje wtedy pacjentowi 4-cyfrowy kod e-recepty wraz z nazwą leku oraz informacją jak go przyjmować. Pacjent powinien zachować szczególną ostrożność i dokładnie zapisać otrzymane od lekarza zalecenia. Aby zrealizować taką e-receptę w aptece, wraz z 4-cyfrowym kodem trzeba podać również nr PESEL osoby, której przepisano dany lek. Takie rozwiązanie należy jednak traktować, jako rozwiązanie przejściowe i awaryjne. Pozbawia ono bowiem pacjenta dostępu do wszystkich informacji umieszczonych na e-recepcie.

E-receptę możemy dostać bez wychodzenia z domu. Przychodnie wprowadziły już możliwość uzyskania teleporady lekarskiej, dzięki której konsultację można przeprowadzić telefonicznie lub przez Internet. Dotyczy to zarówno podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, jak również opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień. Ponadto przychodnie proponują swoim pacjentom możliwość zamawiania e-recept na kontynuację leczenia przez internet.

Należy pamiętać, że w przychodniach, które udzielają porad w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia usługa ta jest zawsze bezpłatna.

Jeżeli w naszej okolicy nie ma przychodni świadczącej usługi teleporady lub przychodnie nie wystawiają recept zdalnie, można skontaktować się z jedną z wybranych placówek podstawowej opieki zdrowotnej lub poradni specjalistycznej w naszym województwie. Ich lista znajduje się na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia.

Jednocześnie nie ma obaw, że teleporady uniemożliwią bezpośrednie wizyty u lekarzy – zastrzega MZ. Jeśli po zdalnym wywiadzie będzie taka konieczność, pacjenci otrzymają sugestię skorzystania z wizyty w placówce medycznej lub skontaktowania się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

Red. (źródło: csioz.gov.pl)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA