Od 8 stycznia 2020 r. przepisując leki pacjentom lekarze wystawiają już tylko e-recepty. Jak działa e-recepta w telefonie komórkowym? Gdzie jej później szukać? Najwygodniej w aplikacji mObywatel. Czytelność, mniej błędów, większe bezpieczeństwo – tak o elektronicznych receptach pisze Ministerstwo Zdrowia.

E-recepta w telefonie komórkowym działa dzięki bezpłatnej, oficjalnej, publicznej aplikacji mobilnej mObywatel. Wydał ją polski rząd, a za jej rozwój odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji. To obecnie sześć usług, w tym umożliwiająca dostęp do e-recepty.

Do apteki z telefonem

mObywatel to w ostatnich dniach jedna z najczęściej instalowanych przez Polaków aplikacji. Korzysta z niej już niemal milion osób. Stale ją ulepszamy, dodajemy nowe funkcjonalności. E-recepta jest jedną z nich – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Co zrobić, aby w telefonie najpierw znaleźć elektroniczną receptę, a później ją zrealizować?

  • Krok 1: Po pierwsze ściągnij na swój telefon i zainstaluj naszą aplikację mObywatel. Znajdziesz ją – w zależności od tego z jakiego telefonu korzystasz – w sklepach Google Play lub App Store. Jest bezpłatna, oficjalna i bezpieczna.

Aby uruchomić aplikację potrzebujesz profilu zaufanego. To on gwarantuje pełne bezpieczeństwo danych.

E-recepta w aplikacji mObywatel jest dostępna na smartfonach z systemem operacyjnym Android 6.0 wzwyż. Dostępna będzie także dla właścicieli smartfonów z systemem iOS.

  • Krok 2: Jeśli masz już ściągniętą i zainstalowaną aplikację mObywatel, wybierz w niej kartę eRecepta.
  • Krok 3: Będąc w aptece, wybierz którą e-receptę chcesz zrealizować. Pokaż farmaceucie ekran telefonu z wyświetlonym kodem QR. Jeśli nie chcesz pokazywać ekranu telefonu, podaj numer PESEL (swój lub osoby, na którą recepta jest wystawiona) oraz kod spod e-recepty.

Więcej o aplikacji mObywatel.

Załóż profil

E-recepta w telefonie to nie jedyny powód, dla którego każdy pacjent ze smartfonem powinien zainstalować sobie aplikację mObywatel. Znajdziesz tam także mTożsamość, czyli odzwierciedlenie danych z dowodu osobistego – informuje resort cyfryzacji.

Możemy się nią legitymować wszędzie tam, gdzie nie ma obowiązku okazywania dowodu osobistego, w tym także w przychodniach lekarskich – wyjaśnia minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Aby uruchomić w telefonie mObywatela, potrzebujesz profilu zaufanego (PZ). Oto instrukcja jak go założyć.

Masz do wyboru dwie możliwości:

1. Skorzystaj z bankowości elektronicznej.

Jeśli masz konto w bankach: PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub na platformie Envelo możesz założyć PZ przez internet.

  • Krok 1: w systemie bankowości elektronicznej banku wypełnij formularz o założenie profilu zaufanego.
  • Krok 2: operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.

2. Załóż PZ online i potwierdź go w ciągu 14 dni w jednym z 1500 Punktów Potwierdzających.

  • Krok 1: wejdź na stronę www.pz.gov.pl i wybierz możliwość założenia profilu zaufanego z potwierdzeniem w Punkcie Potwierdzającym.
  • Krok 2: po założeniu PZ w Internecie, idź do Punktu Potwierdzającego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Sprawdź, gdzie w okolicy znajduje się najbliższy.

E-pacjent

Dlaczego każdy pacjent powinien mieć profil zaufany? Bo przyda się nie raz – podkreśla resort.

Profil zaufany to jedyny sposób, aby zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP). To właśnie PZ gwarantuje pełne bezpieczeństwo ochrony wrażliwych danych i informacji pacjentów korzystających z IKP – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

IKP to aplikacja Ministerstwa Zdrowia, w której znajdziesz:

  • swoją dokumentację medyczną (np. e-recepty i e-skierowania, a wkrótce także swoje wyniki badań czy wypis ze szpitala),
  • informacje o wysokości refundacji (kupionych leków i innych produktów medycznych oraz świadczeń wykorzystanych w ramach NFZ — na przykład przebytego zabiegu lub badania),
  • informację o zaleconej dawce leków,
  • informacje o zaplanowanych świadczeniach refundowanych przez NFZ, takich jak wizyta u lekarza specjalisty czy planowany termin rehabilitacji.

Obecnie swój profil zaufany ma już niemal 4,7 mln Polaków.

Red. (źródło: gov.pl/web/cyfryzacja)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA