Sposoby na ból kręgosłupa likwidują dolegliwości, które z reguły narastają stopniowo. Ponad połowa Polaków zapytanych przez TNS Pentor twierdzi, że cierpi z powodu bólu pleców, a co szósty badany uważa, że bóle odczuwa bardzo często.

Sposoby na ból kręgosłupa to profilaktyka w walce z przypadłością, która coraz większej rzeszy naszych rodaków uniemożliwia pracę. Według danych ZUS, ponad 50 proc. pracowników w naszym kraju jako powód zwolnienia z pracy podało ból odcinka szyjnego kręgosłupa, 1,3 uskarżała się na ból dolnego odcinka, a niemal co piąty podawał ból kręgosłupa piersiowego.

Przeciętny polski pacjent z potwierdzonym badaniem lekarskim bólem pleców ma obecnie średnio 46 lat, a przedział wiekowy chorych z tymi dolegliwościami jest bardzo szeroki – od 7. do 95. roku życia.

Co gorsza, statystyczny wiek Polaka zgłaszającego się do lekarza z powodu dolegliwości kręgosłupa systematycznie się obniża. Jak zadbać o swój kręgosłup, aby pozbyć się dokuczliwych objawów?

1. Zadbaj o wygodny sen

To na czym śpisz jest ogromnie ważne dla twojego kręgosłupa. Jeśli budzisz się rano i bolą cię plecy, może być to znak, że twój materac nie jest dla ciebie odpowiedni. Przeanalizuj, w jakiej pozycji najczęściej śpisz w nocy. Jeśli należysz do osób śpiących na boku, w pozycji embrionalnej, wybierz materac miękki, np. z pianki termoelastycznej. Jeśli zaś lubisz odpoczywać leżąc na brzuchu, materac miękki będzie dla ciebie zupełnie niekorzystny. Twój kręgosłup nienaturalnie wygnie się i „zatopi“ w materacu. Zastanów się nad materacem średniotwardym. Pamiętaj, zanim wstaniesz – solidnie się przeciągnij!

2. Zwróć uwagę na to, jak siedzisz

W pracy spędzasz aż osiem godzin dziennie. Jeśli jesteś osobą pracującą przy biurku, pamiętaj, aby komputer ustawić na wprost twarzy, a nie bokiem. Nie siadaj na krawędzi krzesła, oprzyj się wygodnie, łokcie trzymaj na stole, a stopy na podłodze. Jednak najważniejsza rzecz – często rób sobie przerwy i wstań od biurka. Te chwile wykorzystaj na przeciągnięcie się, podnieś ręce do góry, zrób kilka obrotów głową.

3. Zdrowotne obuwie

Dane są jasne – na dziesięć osób, które mają problemy ze stopami i kręgosłupem, aż siedem nosiło buty na obcasach. Dlaczego? Szpilki nadmiernie obciążają stopy, przenoszą środek ciężkości do przodu, nadmiernie napinają mięśnie łydek i mięśnie dwugłowe. Jeśli jesteś fanką wysokich obcasów, staraj się zdjąć je chociaż w weekendy, na wakacjach, czy spacerach, zakupach. Zamień je na obuwie na płaskiej, grubszej i elastycznej podeszwie.

4. Właściwa dieta

Źle na kręgosłup wpływa też nieodpowiednie odżywianie. Nasze kości potrzebują wapnia, który tracimy codziennie w procesie metabolizmu. Powinniśmy więc pamiętać, by dostarczać go organizmowi w pożywieniu. Znajdziesz go w nabiale, szpinaku, brokułach, jarmużu, sezamie. Nie zapominaj o witaminie D, której brak powoduje utratę masy kostnej i wzrost ryzyka złamań. Witaminę D znajdziesz m.in. w tranie, czy też jajkach. Jednak najważniejszym źródłem witaminy D jest słońce. Korzystaj więc z jego promieni kiedy tylko możesz.

5. Sport to zdrowie

15 minut dziennie na ćwiczenia – tyle starczy, by kręgosłup poczuł się lepiej niż dotychczas. Możesz wykonać je np. w domu po pracy, bawiąc się z dzieckiem. Najlepiej do tego nadadzą się ćwiczenia typu kocie grzbiety, kołyski, skłon japoński, czy też znane z jogi pozycje psa z głową w dole. Świetnie sprawdzą się też wymachy rękoma, pompki, czy skręty tułowia.

6. Korzystaj z rad specjalisty

Często bywa tak, że dolegliwości pacjenta stają się tak silne, że nie pomagają nawet środki przeciwbólowe. Warto zastanowić się wtedy nad kontaktem ze specjalistą, który oceni, czy przypadkiem nie doszło do poważniejszych uszkodzeń kręgosłupa. Zazwyczaj zalecany jest dłuższy, indywidualnie dobrany program leczniczy, który zwykle już po tygodniu przynosi pierwsze efekty.

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA